sobota, 30 października 2010

Z półki: Dzieciństwo







Nasze Dzieci już nie znają Pana Falczaka z "Przekroju", ani nie przepadały za Psem Ferdynandem,  ale Słoń Dominik był najpierw moją, a potem ich jedną z  ulubionych
książek i postaci.
W wersji animowanej doskonali aktorzy podkładający głosy: min Ludwik Benoit, Irena Kwiatkowska, Wiesław Michnikowski, Danuta Przesmycka, Krystyna Sienkiewicz.
Świat,  który powoli już zaczyna być przeszłością, wspomnieniem, tęsknotą.
Bo te głosy też milkną. Na szczęście są nagrania, archiwa, dvd.
O takich książeczkach, wciąż stojących na półce w pokoju dorosłego syna, będę sobie czasem wspominać.

W każdym razie, mimo, iż ich autorzy odchodzą, one nie stracą ani uroku, ani mądrości.
I wychowawczych walorów, jakie przede wszystkim miały mieć książki, 
które dostawałam od Mamy.
Moim wnukom na pewno przekażę.

Po drodze były często w rękach innych dzieci, moich wychowanków, dzieci znajomych.
i mimo że tu i ówdzie brudna łapka odcisnęła swój ślad, a tam gdzieś kapnęła zupka, bo  niejadki tylko z Dominikiem dawały dzielnie radę pomidorowej, róg lekko nadszarpnięty, a grzbiet już woła o dobrego lekarza, jakość i estetyka książek z Naszej Księgarni była zawsze i pod każdym względem doskonała. Także tym pedagogicznym.

Z sentymentem i uśmiechem wzięłam dziś do ręki tę książkę, bardzo, bardzo jej wdzięczna za piękne dzieciństwo.
I gdy jutro, pojutrze, zapalę lampkę na czyimś grobie, będzie to też wspomnienie o jednym z tych, którzy mnie ukształtowali na dobrego wrażliwego człowieka - o Ludwiku Jerzym Kernie.

http://www.youtube.com/watch?v=z0CLwp_EKZg

Wasza
Lewkonia

2 komentarze:

  1. Lewkonio, uwielbiałam L.J.Kerna, i ten krakowski "Przekrój",zwłaszcza za czasów Mariana Eilego. Później, no cóż; gazeta utraciła, i bezpowrotnie, tę oryginalność swoją, ten poziom, stając się jedną z tysiąca tak zwanych pism kolorowych. Wielka szkoda.

    OdpowiedzUsuń
  2. i ja już go nie czytam, tego Przekroju współczesnego, ale mam przed oczami zwłaszcza ostatnią stronę i mamę, która "przekrawała" go pośpiesznie :)

    OdpowiedzUsuń